sobota 21. července 2012

Holky fakt chcete být až takhle emancipované?

Emancipace zas…“ cedila jsem vztekle skrze zuby svou oblíbenou hlášku z filmu Kouř, když jsem se snažila vyzdvihnout na vozík asi sedmý složený stůl, těžký s prominutím jako vepř. Tmavovlasý sympoš se na mě mile usmál a poradil mi, ať si nenamůžu záda, za což jsem mu vděčně poděkovala a pokračovala v namáhavém procesu. Jelikož všichni chlapi odešli po obědě domů a na místě veletrhu pro tisíc lidí jsem zbyla já a další čtyři blondýny (nevím proč, ale opravdu tam nebyla ani jedna tmavovláska), chopila jsem se vozíku a během odvážení štosů kovových židlí po osmi, jsem se jala přemýšlet o své pradávné teorii. Pokroková myšlenka vznikla během bakalářského studia někde mezí třetí krabicí bílého vína za dvacku a noční bagetou se sekanou za stejnou cenu. Jde v ní o to, že my ženy jsme diskriminovány už od samého prvopočátku. PROSÍM VŠECHNY HLUBOCE VĚŘÍCÍ, ABY PŘESTALI ČÍST. No jen si přečtěte následující dva příběhy a řekněte, který z nich dává větší smysl:

Příběh první
Tak byl mladý hoch, dobře stavěný a zručný, pěkně si na tom světě hospodařil. A přece semo tamo, když Bůh zhasil světlo na obloze a uložil jej ke spánku, přišlo človíčkovi na mysl, že by si rád o tom dalším hezkém dni s někým poklábosil, o zítřejších plánech se poradil a ba se i k druhovi sobě rovnému přitulil. Však i ten ještěr i pták i savec, dokonce tvor ve vodě plující, družkou dobrou oplývají a veselou drobotinou se těší. Zželelo se tedy Bohu osamělého chlapce, žebro mu ve spánku vyňal a krásnou Evou – věrnou společnicí a pomocnicí jej obdařil.
Příběh druhý
Tak byla dívka mladá, čilá a mrštná jako ještěrka, mazaná jako liška, s prstíky tak jemnými, že mohly pavoukům ve spřádání sítí konkurovat. I veselila se krasavice od východu k západu, zdatně celou tu zemskou zahrádku obhospodařujíc. Přátelila se děva ta s veškerým zvířectvem, pomáhajíc němým přátelům od bolestí a strastí. Milovali ji za onu starostlivost plazi i ptáci, němí přátelé mléko sající i pod vodou plovoucí. Jen jedna věc trápila bytost tu spanilou – neobdařil ji bůh silou dostatečnou. I mořila se nebožačka zdviháním a přenášením těžkých břemen a uléhala den ode dne více vyčerpána. Zželelo se tedy Bohu osamělé dívky, žebro jí ve spánku vyňal a silným Adamem – nosičem těžkých břemen ji obdařil.

Jakkoli je druhý příběh stejně krásný a pravděpodobný, církev vedená muži si vybrala první verzi a učinila tak na mnoho dalších století z ženy mužovu věrnou pomocnici bez vlastního názoru, úkolu nebo poslání. Chápavou ochránkyni bez kariéry, požadavků a snů. A tentokrát to myslím vážně, v mnoha kulturách je žena uctívána, velebena a je jí nasloucháno – tedy do té doby než z ní stateční misionáři za pomoci Knihy knih neučiní žebro obalené pěknými tvary.
Pak už jí nezbude, než být věčnou oporou v pozadí a umývat mužům nohy svými dlouhými kadeřemi. A bude to trvat mnoho let, než se z této pozice ta veselá soběstačná dívka oklepe a pustí se opět do svého vlastního života a hospodářství. Její nejsilnější přítelkyně se vrhnou do lítého boje za kalhoty a košile v šatníku, ježdění na koni obkročmo a možnosti učit děti v měšťanských školách a dotáhnou to dál a vymůžou možnost studovat a vzdělávat se a publikovat a polemizovat a pít pivo a zapálit si a hrát hokej a vést dav a… a pak jim ujede ruka a jde to ráz naráz a holky začnou řídit jeřáby a vozit kolečka naložená kamením a začnou existovat povolání jako zednice a hasička. A pak najednou strávíte osm hodin tím, že se stoupenkyněmi stejného pohlaví taháte těžké předměty a nějaký silný pomocník nikde. No. Jak říkám: „Emancipace zas…!“

Najdete i na marieclaire.cz

Žádné komentáře:

Okomentovat